Frakter & Returer

Fraktkostnad
Frakt tillkommer på samtliga ordrar. Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av ordern då det framgår vad försändelsen väger, om försändelsen är skrymmande, måste levereras på pall eller om den omfattar flera kollin. Uppgifter om kostnad för andra typer av leveranser (t.ex. bud) lämnas av Satellithuset AB då dessa priser varierar beroende på leveransadressen. Varor kan ej avhämtas hos Satellithuset AB utan särskild överenskommelse.

Leverans
Order mottagna före klockan 12.00 på lagerhållna produkter expedieras som regel samma dag. Satellithuset AB anlitar Posten och i förekommande fall budfirmor för leverans. Om företagets leveransadress är en postbox eller har ett boxpostnummer, så kan inte leverans ske med Posten utan sker då istället med postpaket till postens utlämningsställe, utkörning ingår ej i denna tjänst. Vid leverans med Posten så gör de ett försök att köra ut godset, utkörning sker då mellan 7:00 och 16:00 vardagar, finns ingen på plats levereras godset till närmsta postcenter för avhämtning om kollit väger under 20Kg. Kollin med vikt mellan 20-35Kg lämnas på postterminal eller åkeri. Pall eller gods med vikt över 35Kg lämnas på tunggodsterminal. Ny utkörning kan beställas via Postens kundtjänst på 020-340 340 till en extra kostnad enligt postens prislista. För postpaket kan utkörning ej beställas. Till privatpersoner levereras godset med brev direkt hem (vid skrymmande brev kan det i vissa fall aviseras av posten som stort brev och måste då hämtas upp på postkontoret), postpaket till närmaste utlämningsställe om kollit väger under 20Kg eller Hempaket som levereras direkt hem till dig mellan 17-20. Observera att utkörning inte ingår i fraktpriset till privatpersoner. Leverans till privatpersoner sker som regel tidigast 1-2 dagar efter beställning då Posten skall avisera paketet. Avisering sker också i de fall då Posten ej lyckats lämna ut försändelse som skickats till företag med Företagspaket.

Återköp
Vad gäller konsuments rätt till återköp, dvs. ångerrätt, se nedan under avsnittet ”Konsuments (privatpersons) ångerrätt vid distansavtal”. För vara ur ordinarie sortimentet vars originalförpackning, ej brutits eller på annat sätt skadats, accepterar Satellithuset AB återköp under 14 dagar från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Varor där originalförpackningen förstörts/försvunnit, komponenter saknas och/eller när varan är använd återköpes varan ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror, eller för varor specialbeställda eller specialgjorda för kunds räkning. Vid återköp skall kund ersätta Satellithusets fraktkostnader. Överstiger återköpets värde 1000 kr exklusive moms utgår en återköpsavgift om f n 100 kr plus moms. Fraktkostnad och återköpsavgift belastar kundens tillgodohavande hos Satellithuset i Limmared AB eller faktureras separat. Vid återköp ska kund kontakta Satellithuset AB. Bekräftelse av retur är giltigt under 14 dagar under vilken tid varan skall ha kommit Satellithuset tillhanda. Vid återsändandet av varan skall returfrakten till Satellithuset i Limmared AB vara betald samt skall ordersedel eller faktura medfölja. Varan skall vara väl förpackad i lämlpligt ytteremballage (t ex brun wellpappkartong). Returer som inkommer till Satellithuset AB utan godkänt ytteremballage returneras till kunden utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för återköp. Är frakten ej betald eller om annan handling saknas återsänds varan till kunden utan åtgärd. Återköpet är godkänt först när Satellithuset AB mottagit och kontrollerat varan och funnit den vara av insänd i enlighet med ovanstående villkor. Vad gäller konsuments rätt till återköp, dvs. ångerrätt, se nedan under avsnittet ”Konsuments (privatpersons) ångerrätt vid distansavtal”.